Sukunimi
|
Organisaatio
|
Esityksen otsikko
|
Lyhyt
tiivistelmä
|
Kattelus
|
Espoon
työväenopisto, Omnia
|
Toiminnalliset menetelmät kielenoppimisen ja kotoutumisen
apuna
|
Tutkimusideana on luoda kuvataiteen, kuvataideopetuksen ja draamakasvatuksen
lähtökohdista maahanmuuttajakoulutukseen soveltuvaa opetus-sisältöä ja
aineistoa, joka tukee kielitaidon kehitystä, luku- ja kirjoitustaidon oppimista,
kulttuurista kotoutumista, itseymmärrystä ja identiteettityötä uudessa elinympäristössä.
Tutkin miten hahmottamisen opettaminen taidekasvatuksen ja kuvataideopetuksen
avulla edistää luku-.ja kirjoitustaidon kehittymistä.
|
Sivenius
|
Itä-Suomen yliopisto
|
Vapaan sivistystyön paikka nuorten aikuisten elämässä?
|
Teen esityksessäni ajatuskokeen vapaan sivistystyön roolista syrjään
heitettyjen nuorten aikuisten kohdalla. Rajaan katseeni erityisesti kansalaisopistoon,
jota pohdin pysähdyspaikkana, tietynlaisena kannattelevana kuvana, jonka
olemus alkaa pikku hiljaa muotoutumaan uomaansa nuorten aikuisten vierellä
kulkemisessa.
|
Kotiranta
|
Sastamalan Opisto
|
Seniori-ikäiset (50+) tietokoneen, mobiilin oppijoina
|
Teoreettinen lähestymistapa oli fenomenologinen. Tutkimuskohteena oli
pääasiassa seniori-ikäisiä ihmisiä (176) Suomesta, Saksasta, Liettuasta,
Ruotsista ja Turkista. Tutkimuskysymyksinä:
Mikä motivoi käyttämään tietokonetta? Millaisia oppimispolkuja muodostuu?
Mitkä laitteistot vastaavat seniori-ikäisten tarpeisiin? Miten eri maissa?
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tulokseksi saatiin, että
vasta-alkajillakin on käsitys taidoista, joita he tarvitsevat. Perustaitojen
jälkeen motivaatio oppia uusia asioita kasvoi. Oppimisesta muodostui polkuja
monipuolisempaan tietokoneen käyttöön.
|
Turunen
|
Åbo Akademi
|
Kansalaisuutta suomalaisilla kansalaisopiston kursseilla ja ruotsalaisissa
opintopiireissä - eroja ja yhtäläisyyksiä
|
Esitelmässäni pureudun suomalaiseen kansalaisopistotoimintaan sekä
ruotsalaiseen opintopiiritoimintaan kansalaisuusnäkökulmasta. Pohdin suomalaisen
ja ruotsalaisen toiminnan eroja ja yhtäläisyyksiä suhteessa syntyhistoriaan,
toiminnan organisointiin ja periaatteellisiin käsityksiin kansalaisuudesta.
Esitelmä liittyy väitöskirjatyöhöni, jossa pohdin kansalaisuuden roolia vapaassa
sivistystyössä. Olen tehnyt etnografista
kenttätutkimusta kansalaisopiston kurssilla ja vapaamuotoisessa opintopiirissä
Suomessa sekä opintojärjestön (studieförbund) järjestämässä opintopiirissä
Ruotsissa.
|
Luukkainen
|
Kiteen Evankelinen
Kansanopisto
|
Tieto- ja viestintäteknologia kansanopistojen opetuksen kehittämisessä
|
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kansanopistojen tvt:n opetuskäytön
nykytilannetta tuomalla esiin opistojen hyviä tvt:n opetuskäytäntöjä ja tvt:n
käyttöön liittyviä rajoitteita sekä tarkastelemalla kuinka vastaajat kokevat
tvt:n opetuskäytön soveltuvan kansanopistojen toimintakulttuuriin. Tutkimusaihetta
lähestytään rehtoreiden ja opettajien näkökulmista sekä kvantitatiivisin että
kvalitatiivisin menetelmin. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haetaan laadullisen
asennetutkimuksen lähestymistavan kautta sekä Mishran ja Koehlerin (1986)
TPACK-viitekehyksen ja toimintakulttuurin näkökulmasta.
|
Keto
|
Järvilakeuden kansalaisopisto
|
Luottamus ja verkostot
kansalaisopistoissa
|
Esitys perustuu kansalaisopistokentälle tehtyyn kyselyyn, jossa selvitettiin
miten luottamus ja verkostot nähdään kansalaisopistoissa. 68 vastaajasta
puolet edusti rehtoreita ja puolet joko opettajia, suunnittelijoita ja toimistohenkilökuntaa,
luottamushenkilöitä tai muita kansalaisopistokentän toimijoita. Kysely lähetettiin
148 kansalaisopistojen Tammiseminaarin osallistujalle tammikuussa 2015. Esityksessä
analysoidaan kyselyn vastauksia sosiaalisen pääoman näkökulmasta.
|
Majoinen
|
Pieksämäen seutuopisto
|
Tuntiopettajana
kansalaisopistossa
|
Esitykseni perustuu käynnissä olevaan tutkimukseeni Osaava kansalaisopiston
tuntiopettaja oppimisympäristöä rakentamassa. Seminaarissa aion esitellä
tuntiopettajien osaamista alustavien tutkimustulosteni valossa verraten niitä
aiempiin tutkimuksiin ja tutkimustuloksiin.
|
Heikkinen
|
Tampereen yliopisto
|
Liberaalia, populaaria vai kansaista sivistystyötä?
|
|
Käyhkö
|
Itä-Suomen yliopisto
|
Vertaisuus vapaassa
sivistystyössä
|
Tutkimusesitykseni pohjautuu käynnissä olevan "Aikuisen vertainen?
Aikuisoppijat vertaisuuden positioissa" -väitöstutkimukseni yhteen alakysymykseen.
Tarkastelen esityksessäni erityisesti niitä vertaisuusdiskursseja, joita
suomalaisessa vapaassa sivistystyössä pidetään yllä ja tarjotaan aikuisopiskelijoille.
Vertailukohtina toimivat ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen
vastaavat diskurssit ja aineistona esimerkkioppilaitosten julkinen
materiaali: verkkosivut, esitteet, opiskelijan oppaat ym. Lisäksi
avaan vertaisuuskäsitettä selvittävän käsiteanalyysini alustavia tuloksia.
|
Möttönen
|
Itä-Suomen yliopisto
|
Naiskansalaisuuden ideaalin rakentuminen itsenäistyvässä Suomessa
1900-luvun alussa
|
Esityksessäni tarkastelen naiskansalaisuuden ideaalien rakentumista
itsenäistyvässä Suomessa. Tarkasteluni kohteena on, millaisia naiskansalaisuuden
ideaaleja ja sivistyspyrkimyksiä tuona aikakautena pyrittiin edistämään.
Millaisina toimijoina naiset nähtiin alamaisesta kansalaiseksi kasvamisen prosessissa?
Millaisia tietoja, taitoja ja arvoja naiskansalaisuuden ideaaleissa korostettiin?
Esitykseni esimerkki perustuu työn alla olevaan väitöskirjaani, joka
käsittelee sivistysprojektissa mukana olleen naisaktivistin, Jenny Ivalon,
naisihanteiden ja ideaalien lähtökohtia.
|
Piirainen ja Malinen
|
Jyväskylän yliopisto
|
Opettajuus vapaassa
sivistystyössä
|
Vapaan sivistystyön opettajuuden omaleimaisuudesta on vähän tutkimustietoa.
Kuitenkin vapaan sivistystyön lakikin haastaa opettajat toiminaan omaehtoista
oppimista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien. Tutkimuksen tarkoituksena
oli selvittää erityisesti opettajien uskomuksia, tunteita ja käyttäytymistä vapaan
sivistystyön kentällä. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2014
sekä kansanopistojen että kansalaisopistojen opettajilta. Aineiston analyysi
on toteutettu faktorianalyysin avulla.
|