Opitun tunnustamisella tarkoitetaan hankitun osaamisen näkyväksi tekemistä, tunnistamista, arviointia ja tunnustamista.
Osaamisen
tunnustamisen käsitteistö on muotoutumassa. Puhutaan mm.
aikaisemmin opitun (prior learning), kokemuksellisen oppimisen (experiental
learning) tai kompetenssien tunnustamisesta. Opitun tunnustaminen ja
(aikaisemmin hankitun) osaamisen tunnustaminen tarkoittavat yleensä samaa
asiaa.
Epävirallisen ja
arkioppimisen tunnistaminen ja tunnustaminen on nostettu keskeiseksi
edellytykseksi elinikäisen oppimisen periaatteen toteuttamisessa EU:ssa. Epävirallista (non-formal) oppimista syntyy
järjestetyissä tilanteissa, joissa on muiden tavoitteiden ohessa myös
oppimistavoite. Tilanteet voivat sijoittua työhön, harrastuksiin tai
vapaaehtoistoimintaan. Osallistujilla on tietoinen oppimistarkoitus.
Arkioppiminen (informal learning) on tulosta tilanteista arjen askareissa
työssä, kotona ja vapaa-ajalla. Oppijalla ei ole niissä erityistä oppimisen tavoitetta, oppiminen on siis
satunnaista.
Cedefopin
määritelmän mukaan opitun tunnustamisella (recognition of prior learning)
tarkoitetaan eri tavoin hankitun osaamisen muodollista tai virallista
tunnustamista, virallisen statuksen antamisen prosessia, jossa osaamiselle
myönnetään todistus, vastaavuus, opintopisteitä tms. Opitun sosiaalinen
tunnustaminen viittaa siihen, että taloudelliset tai sosiaaliset sidosryhmät
tunnustavat osaamisen tai kompetenssien arvon.
Opitun
tunnistaminen (identification) viittaa prosessiin, jossa opitun tunnustamista
hakeva analysoi omia kokemuksiaan ja tuottaa osaamisen arvioinnissa tarvittavia
materiaaleja ja todisteita osaamisestaan.
Opetusministeriön työryhmämuistiossa tunnistamisesta käytetään myös
käsitettä selventäminen.
Kolmas
tärkeä käsite on epävirallisen ja arkioppimisen tunnustaminen (validation of
non-formal and informal learning), joka tarkoittaa ihmisen elämänsä eri
vaiheissa hankkimien tietojen, tietotaidon, taitojen ja kompetenssien
arviointia ja tunnustamista. Suomenkielisessä käytännössä tunnustaminen -sana
viittaa siis sekä tunnistamisen ja tunnustamisen prosessiin että virallisen tai
sosiaalisen tunnustuksen saamiseen osaamiselle.
Opitun
tunnustamisen prosessi käsittää vähintään osaamisen selvittämisen eli
tunnistamisen, arvioinnin ja tunnustamisen. Opetusministeriön esityksen mukaan tunnustamisprosessin vaiheet ovat seuraavat:
informaation antaminen koulutukseen hakijoille,
yleisölle, opiskelijoille
ohjaus ja neuvonta
yksilön osaamista kuvaavan aineiston kerääminen
ja osaamisen dokumentointi
osaamisen arviointi
osaamisen tunnustaminen: koulutukseen pääsy tai
osaamista kuvaava todistus tai opinto-/tutkintotodistus tai
henkilökohtainen opintosuunnitelma