MAAHANMUUTTAJIEN,
TURVAPAIKANHAKIJOIDEN JA PAKOLAISTEN KOULUTUS VAPAAN SIVISTYSTYÖN
OPPILAITOKSISSA
Maahanmuuttajia
opiskelee runsaasti vapaan sivistystyön oppilaitoksissa: kansalaisopistoissa,
kansanopistoissa, kesäyliopistoissa, opintokeskuksissa ja liikunnan
koulutuskeskuksissa. Maahanmuuttajaopiskelijoiden kokonaismäärä vapaana
sivistystyön oppilaitoksissa oli vuonna 2014 noin 52 000 henkilöä. Lukumäärä
jakautui eri koulutusmuodoissa seuraavasti:
3000
| vapaan
sivistystyön maahanmuuttajakoulutus; sisältää maahanmuuttajien nuorisotakuukoulutuksen
950 opiskelijaa |
17000
| vapaan
sivistystyön yleinen koulutus (opetusryhmissä sekä kantaväestöä että maahanmuuttajia) |
47000
| vapaana
sivistystyönä järjestetty koulutus yhteensä |
3000
| työvoimapoliittinen
kotoutumiskoulutus |
1000
| maahanmuuttajakoulutus
tilauskoulutuksena |
380
| ammatillinen
koulutus; sisältää maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan
koulutuksen 180 opiskelijaa |
700
| perusopetus,
perusopetuksen alkuvaiheen ja valmistava opetus sekä lisäopetus; sisältää
aikuisten perusopetuksen 500 opiskelijaa |
50
| lukiokoulutus
ja maahanmuuttajien lukiokoulutukseen valmistava koulutus |
5130
| työvoimapoliittinen ja tutkintotavoitteinen
koulutus yhteensä |
Vuoden 2014 jälkeen
maahanmuuttajaopiskelijoiden määrän arvioidaan edelleen kasvaneen vapaan
sivistystyön oppilaitoksissa. Turvapaikanhakijoiden koulutusta on järjestetty
yhteistyössä järjestöjen ja vastaanottokeskusten kanssa, mutta tietoja
volyymeistä ei vielä ole. Vuoden 2015 syyskaudella aloitettiin kansanopistoissa
uudelleen alaikäisten turvapaikanhakijoiden Nutukka-koulutus:
500
| 16-17-vuotiaiden,
ilman huoltajaa maahan tulleiden turvapaikanhakijoiden kansanopistokoulutus |
Maahanmuuttajaopiskelijoista
noin 60 prosenttia oli naisia ja noin 40 prosenttia miehiä. Nutukka-ohjelman
opiskelijoista valtaosa on poikia.
Pääosa koulutuksesta
oli kielikoulutusta. Lisäksi järjestettiin yleissivistävää koulutusta sekä
oppimisvalmiuksia parantavaa koulutusta. Muita koulutusaineita olivat sosiaali-
ja terveysala, luonnontieteet, viestintä ja kädentaidot.
Kotoutumissuunnitelmaan
sisältyviä omaehtoisia opintoja suorittaa vapaan sivistystyön koulutuksessa
lähes 4 000 henkilöä, joka on osa vapaan sivistystyön maahanmuuttajakoulutuksen
30 000 opiskelijasta. Erityisesti tämän koulutuksen rahoitus on tällä hetkellä
ongelmallinen, koska maahanmuuttajaopiskelijat eivät pysty maksamaan
valtionosuuden ulkopuolelle jäävää osuutta opintojen kustannuksista. Tähän
tarkoitukseen käytetään nyt mm. opintoseteliavustuksia. Opintoseteliavustukset
ovat kuitenkin harkinnanvaraisia valtionavustuksia, ja seteleillä on tarkoitus
tukea myös työttömien, oppimisvaikeuksista kärsivien ja senioreiden opiskelua
vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
Opetus- ja
kulttuuriministeriön asettama rakenne- ja rahoitustyöryhmä kiinnitti asiaan
huomiota loppuraportissaan vuonna 2014. Työryhmä esitti opiskelijoiden
maksuosuuden kattamista valtionosuudella. Kyse on noin 5 miljoonan euron
summasta vuositasolla.
Vapaa Sivistystyö ry on esittänyt, että
maahanmuuttajien vapaan sivistystyön oppilaitosten omaehtoiseen
kotoutumiskoulutukseen osoitetaan erikseen 5 miljoonan euron valtionrahoitus.
Valtiontuella katetaan niiden kustannusten osuus, joka muussa vapaan sivistystyön
koulutuksessa katetaan opiskelijamaksuilla ja muulla ylläpitäjän rahoituksella.
Vapaa sivistystyö ry pitää lisäksi tärkeänä, että
maahanmuuttajille kohdennettavassa tiedotuksessa ja ohjauksessa esitellään
vapaan sivistystyön tarjoamia koulutuspalveluja mahdollisimman monipuolisesti
ja kattavasti, koska vapaa sivistystyö on erinomainen maahanmuuttajien
kotoutumis- ja muun koulutuksen järjestäjä.
VAPAA SIVISTYSTYÖ JA
AMMATTILISEN KOULUTUKSEN REFORMI
Valtioneuvosto on
päättänyt toteuttaa ison ammatillisen koulutuksen reformin, jossa yhdistetään
nuorisoasteen ja aikuisten ammatillinen koulutus, oppiminen osoitetaan
näyttötutkinnoin ja rahoitus uudistetaan tulosperusteiseksi.
Vapaan sivistystyön oppilaitokset voivat antaa
merkittävän panoksen uudistettuun ammatilliseen koulutukseen. Oppilaitoksilla
on hyvä valmius antaa yleissivistävää ja valmentavaa koulutusta osana
ikäneutraalia, näyttötutkintopohjaista ammatillista koulutusta.
Oppilaitoskenttä kattaa koko maan ja oppilaitoksissa on pätevä henkilöstö ja
hyvät toimintatilat. Tämä resurssi kannattaisi hyödyntää maksimaalisesti
uudistetussa ammatillisessa koulutuksessa.
AIKUISKOULUTUS POIS
MARGINAALISTA
Kaikissa
asiakirjoissa ja suuntaviivoissa korostetaan, että Suomen halutaan olevan
koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa maailmassa. Tämän tärkeän
tavoitteen saavuttaminen ei onnistu vain kehittämällä perus-, toisen ja
korkea-asteen koulutusta, vaan siinä tarvitaan mukana myös systemaattista ja
laadukasta aikuiskoulutusta. Viime aikoina aikuiskoulutus on jäänyt kuitenkin
marginaaliin eikä se ole valtakunnallisen kehittämistyön kohteena.
Opetus- ja
kulttuuriministeriö on lakkauttanut aikuiskoulutuksen yksikön sekä kumonnut
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaa koskevat pykälät yliopisto-
ja ammattikorkeakoululaista sekä kehittämissuunnitelmaa koskevan asetuksen.
Aikuiskoulutusta ei linjata erikseen enää missään ministeriön yksilössä eikä
kehittämissuunnitelmassa. Tämänkin puhuu sen puolesta, että nyt tarvitaan
selkeää linjausta aikuiskoulutuksen tulevaisuudesta.
Aikuiskoulutusta
kehitti parlamentaarinen aikuiskoulutuskomitea vuosina 2001-2002. Se antoi
selkeät suuntaviivat 2000-luvun alkuvuosien aikuiskoulutuksen ja myös vapaan
sivistystyön kehittämiselle. Se toimi tärkeänä linjaavana asiakirjana myös
ministeriön aikuiskoulutusyksilölle sekä tiede- ja ammatillisen koulutuksen
osastolle.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että asetetaan
parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä kartoittamaan aikuiskoulutuksen tämän
hetken tilanne ja tulevaisuuden kehittämistarpeet sekä laatimaan
aikuiskoulutuksen kehittämisohjelman. Työn organisointimuoto ei ole olennainen,
vaan se, että on jokin taho tai elin, joka linjaa aikuiskoulutusta yli puolue-
ja intressirajojen ja jossa ovat mukana olennaiset asiantuntijatahot.
KORKEAKOULUJEN
KOLMANNEN LUKUKAUDEN TOTEUTTAMINEN
Kesäyliopistojen ja
korkeakoulujen yhteistyötä tulee kehittää nykyistä laajemmaksi ja syvemmäksi.
Kesäyliopistoilla on täydet valmiudet osallistua korkeakoulujen kolmannen
lukukauden toteuttamiseen. Yhteistyön avulla on mahdollista säilyttää avoin
korkeakouluopetus sekä alueellisena että paikallisena lähipalveluna.
Kesäyliopistoilla voisi olla myös oma tehtävänsä kandidaattiopintojen
järjestämisessä. Nämä tehtävät vastaisivat myös hallitusohjelman tavoitteisiin
korkeakouluopiskelijoiden valmistumisaikojen nopeuttamiseksi ja heidän
pääsemisekseen nopeammin kiinni työelämään.
Helsingissä 20.5.2016
Vapaa Sivistystyö ry