Kirje kansanedustajille
Parlamentaarinen
aikuiskoulutuskomitea
Komitean
tarkoituksena olisi kartoittaa aikuiskoulutuksen tämän hetken tilanne ja
tulevaisuuden kehittämistarpeet sekä laatia aikuiskoulutuksen kehittämisohjelma
Perusteluna komitean
asettamiselle on se, että hallituksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaan
tehdä Suomesta koulutuksen, osaamisen ja modernin oppimisen kärkimaa
maailmassa. Tämän tärkeän tavoitteen saavuttaminen ei onnistu vain kehittämällä
perus-, toisen ja korkea-asteen koulutusta, vaan siinä tarvitaan mukana myös
systemaattista ja laadukasta aikuiskoulutusta. Aikuiskoulutuksen
kokonaisvaltainen kehittäminen vaatii huolellisen pohjatyön, jonka
parlamentaarinen komitea voi tehdä.
Opetus- ja
kulttuuriministeriö on lakkauttanut aikuiskoulutuksen yksikön sekä aikoo kumota
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaa koskevat pykälät yliopisto-
ja ammattikorkeakoululaista sekä kehittämissuunnitelmaa koskevan asetuksen.
Aikuiskoulutusta ei linjata erikseen enää missään ministeriön yksilössä eikä
kehittämissuunnitelmassa. Tämänkin puhuu sen puolesta, että nyt tarvitaan
komitea linjaamaan aikuiskoulutuksen tulevaisuutta.
Edellinen
parlamentaarinen aikuiskoulutuskomitea istui vuosina 2001-2002. Se antoi
selkeät suuntaviivat 2000-luvun alkuvuosien aikuiskoulutuksen ja myös vapaan
sivistystyön kehittämiselle. Se toimi tärkeänä linjaavana asiakirjana myös
ministeriön aikuiskoulutusyksilölle sekä tiede- ja ammatillisen koulutuksen
osastolle.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että asetetaan
parlamentaarinen aikuiskoulutuskomitea.
Maahanmuuttajien,
turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten koulutus vapaan sivistystyön
oppilaitoksissaMaahanmuuttajia opiskelee runsaasti
vapaan sivistystyön oppilaitoksissa: kansalaisopistoissa, kansanopistoissa,
kesäyliopistoissa, opintokeskuksissa ja liikunnan koulutuskeskuksissa.
Oppilaitokset järjestävät maahanmuuttajaryhmille kotouttavaa kieli-, kulttuuri-
ja muuta koulutusta, opetussuunnitelman perusteiden pohjalta järjestettävää
kotoutumiskoulutusta sekä yleistä vapaan sivistystyön koulutusta, johon
maahanmuuttajat osallistuvat yhdessä kantasuomalaisten kanssa. Maahanmuuttajaopiskelijoiden
kokonaismäärä vapaana sivistystyönä järjestetyssä koulutuksessa oli vuonna 2014
noin 55 000 opiskelijaa. Heistä maahanmuuttajakoulutukseen osallistui noin
40 000 opiskelijaa ja yleiseen koulutukseen noin 15 000 opiskelijaa.
Kotoutumiskoulutuksen
pohjalta suunniteltuihin maahanmuuttajien omaehtoisiin opintoihin osallistuu
vähintään 4 300 henkilöä, joista naisia on 58 prosenttia ja miehiä 48 prosenttia.
Erityisesti tämän koulutuksen rahoitus on tällä hetkellä ongelmallinen.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että
maahanmuuttajien omaehtoinen kotoutumiskoulutus tulee rahoittaa erikseen siten,
että valtionosuus kattaa niiden kustannusten osuuden, joka muussa vapaan
sivistystyön koulutuksessa katetaan opiskelijamaksuilla ja muulla ylläpitäjän
rahoituksella. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus voitaisiin määritellä vapaan
sivistystyön oppilaitoksen ylläpitämisluvassa oppilaitoksen erityiseksi
koulutustehtäväksi. Tällä tavoin menetellen koulutusta voitaisiin järjestää
suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti opiskelijan tarpeita palvellen. Tämä
edellyttää lisärahoitusta oppilaitoksille ja oman kustannuspohjan luomista
maahanmuuttajien omaehtoiselle kotoutumiskoulutukselle.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että
kotoutumiskoulutuksen määräraha siirretään hallitusneuvotteluissa sovitulla
tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnon alle.
Vapaa sivistystyö ry pitää lisäksi
tärkeänä, että maahanmuuttajille kohdennettavassa tiedotuksessa ja ohjauksessa
esitellään vapaan sivistystyön tarjoamia koulutuspalveluja mahdollisimman
monipuolisesti ja kattavasti, koska vapaa sivistystyö on erinomainen
maahanmuuttajien kotoutumis- ja muun koulutuksen järjestäjä.
Aikuisten osaamisessa puutteita
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n organisoima PIAAC-tutkimus toteutettiin
33 maassa ympäri maailmaa 2010-luvun alussa. Tutkimus mittasi työelämässä
tarvittavia avaintaitoja ja kognitiivisia kykyjä, joita tarvitaan aktiiviseen
yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Tutkimustulokset julkistettiin lokakuussa
2013, ja ne auttavat valtioita arvioimaan, seuraamaan ja analysoimaan aikuisten
taitojen jakautumista ja tasoa. Tutkimuksen maakatsaus julkistettiin 6.10.2015.
Suomalaiset
eivät menestyneet tutkimuksessa aivan odotetulla tavalla. Riittävät luku-,
numero- ja tietotekniset perustaidot puuttuvat 600 000 suomalaiselta
16-65-vuotiaalta. Erityisen ongelmallisia ryhmiä ovat koulutuksen ulkopuolella
olevat nuoret sekä ikäihmiset.
Maakatsaus
kehottaa kiinnittämään vakavaa huomiota riittävien perustaitojen opettamiseen
lukemisessa, numerotaidoissa ja tietotekniikan hyödyntämisessä.
Digitalisoituvassa yhteiskunnassa on vaikea selvitä, jos tällaiset perustaidot
ovat vajavaiset tai olemattomat. Ihmisten syrjäytymisriski kasvaa
merkittävästi.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että
eduskunta varmistaa osaltaan sen, että kansalaisten riittävät luku-, numero- ja
tietotekniset taidot opetetaan kaikille suomalaisille ja maahan muuttaneille
uusille asukkaille. Vapaan sivistystyön oppilaitokset ovat mielellään mukana
näissä kansallisissa talkoissa.
Helsingissä
13. päivänä marraskuuta 2015
Vapaa
Sivistystyö ry
Hallitus