Eduskunta
Sivistysvaliokunta
21.10.2015
Asia: HE 30/2015 vp Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2016
Teema: Maahanmuuttajien kotouttamiskoulutus
Maahanmuuttajien
kotouttamiskoulutus
Maahanmuuttajia
opiskelee runsaasti vapaan sivistystyön oppilaitoksissa: kansalaisopistoissa,
kansanopistoissa, kesäyliopistoissa, opintokeskuksissa ja liikunnan koulutuskeskuksissa.
Oppilaitokset järjestävät maahanmuuttajaryhmille kotouttavaa kieli-, kulttuuri-
ja muuta koulutusta, opetussuunnitelman perusteiden pohjalta järjestettävää
kotoutumiskoulutusta sekä yleistä vapaan sivistystyön koulutusta, johon maahanmuuttajat
osallistuvat yhdessä kantasuomalaisten kanssa.
Vapaa
Sivistystyö ry selvittää parhaillaan koulutettavien kokonaismäärää, josta ei
ole aikaisempaa kaikkia 313 oppilaitosta kattavaa tilastoa. Kysely on vielä
kesken, vastaus on saatu 190 oppilaitoksesta. Seuraavassa esitettävät
opiskelija- ja opetustuntien lukumäärät on arvioitu kyselyvastauksista saatujen
tietojen pohjalta.
Maahanmuuttajia
tai maahanmuuttajataustaisia henkilöitä on 83 prosentissa oppilaitoksista. Koulutusta
järjestetään:
. vapaan sivistystyön
koulutuksena
.
työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena
. muuna
työvoimapoliittisena koulutuksena
.
tilauskoulutuksena
. ammatillisena
koulutuksena
.
yleissivistävänä koulutuksena
. alaikäisten
turvapaikanhakijoiden koulutuksena.
Vapaan sivistystyön koulutus
Oppilaitokset
järjestävät koulutusta vapaan sivistystyön koulutuksena seuraavasti:
Oppilaitos
järjesti maahanmuuttajille suunnattua koulutusta vapaana sivistystyönä
|
19 %
vastaajista
|
Oppilaitos
järjesti vapaana sivistystyönä koulutusta, jossa opiskelijoina oli
maahanmuuttajia
|
26 %
vastaajista
|
Oppilaitos
järjesti vapaana sivistystyönä SEKÄ maahanmuuttajille suunnattua ETTÄ yleistä
koulutusta, jossa opiskelijoina maahanmuuttajia
|
39 %
vastaajista
|
Oppilaitoksen
vapaan sivistystyön koulutuksessa ei ollut maahanmuuttajaopiskelijoita
|
2 % vastaajista
|
Maahanmuuttajaopiskelijoiden
kokonaismäärä vapaana sivistystyönä järjestetyssä koulutuksessa oli kyselyn tämänhetkisten
tietojen mukaan noin 55 000 opiskelijaa. Heistä maahanmuuttajakoulutukseen
osallistui noin 40 000 opiskelijaa ja yleiseen koulutukseen noin
15 000 opiskelijaa.
Maahanmuuttajille
suunnattuun vapaan sivistystyönä järjestettyyn koulutukseen (maahanmuuttajakoulutus) osallistuneista noin
40 000 opiskelijasta naisia oli 60 prosenttia ja miehiä 40 prosenttia. Koulutuksia
oli 2 800 kappaletta ja niissä opetustunteja 170 000. Koulutusten
laajuus oli keskimäärin: kansanopistossa 390 opetustuntia, kansalaisopistossa
ja opintokeskuksessa 45 opetustuntia, kesäyliopistossa ja urheiluopistossa 35
opetustuntia. Opetustuntien sisältönä olivat: kielet 92 prosenttia,
yleissivistävä koulutus ja oppimisvalmiuksien kehittäminen ja motivointi 6
prosenttia, käsi- ja taideteollisuus ja käden taidot 2 prosenttia ja muu
koulutus 2 prosenttia.
Opetustunneista
30 prosenttia on järjestetty käyttäen Opetushallituksen julkaisemia
kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteita ja lisäksi 8 prosenttia on
järjestetty niitä soveltaen. Opetushallituksen luku- ja kirjoitustaidon
koulutuksen opetussuunnitelman perusteita käyttäen on järjestetty 2 prosenttia
opetustunneista.
Kotoutumissuunnitelman
pohjalta omaehtoisiin opintoihin osallistui vähintään 4 300 henkilöä,
joista naisia oli 58 prosenttia ja miehiä 48 prosenttia. Näistä opiskeli 63
prosenttia kansalaisopistoissa ja 37 prosenttia kansanopistoissa. Opetustunteja
tälle ryhmälle kertyi 73 000. (Luvut sisältyvät vapaana sivistystyönä
järjestetyn koulutuksen lukuihin.)
Vapaana
sivistystyönä järjestetyn maahanmuuttajakoulutuksen järjestämistä rahoitettiin vapaan sivistystyön
valtionosuudella, laatu- ja kehittämisavustuksilla ja
opintoseteliavustuksilla. Koulutus oli joissain tapauksissa
opiskelijoille kokonaan maksutonta - kaikki maahanmuuttajakoulutus (12 %
kyselyyn vastaajista) tai tietyt kurssit (esim. kielet tai pakolaisille
suunnattu koulutus) (43 % vastaajista). Usein opintomaksu perittiin, mutta
opiskelijat olivat oikeutettuja sitä 35 tai 50 prosenttia alentavaan
opintoseteliavustukseen (42 % vastaajista). Opintomaksun omaosuuden saattoi
opiskelijan puolesta maksaa myös kunta, seurakunta, vastaanottokeskus,
isäntäperhe, työnantaja tai järjestö (esim. loma-, ammatti-, urheilujärjestö).
Joissain tapauksissa varaton maahanmuuttajaopiskelija ei saanut opinnoilleen
mitään tukea, jolloin oppilaitos (kansanopisto) ei voinut periä häneltä
opintomaksua.
Erillisellä
opintosetelirahoituksella järjestettiin maahanmuuttajien
nuorisotakuukoulutusta 10 prosentissa vastanneista oppilaitoksista.
Oppilaitokset olivat kansalaisopistoja ja kansanopistoja. Opiskelijoita koulutuksessa oli
900, joista miehiä oli 53 prosenttia ja naisia 47 prosenttia. Opetustunteja
annettiin 15 000. Koulutuksen sisältönä
olivat mm. kielikoulutus (suomi, ruotsi, englanti), yhteiskunta- ja
työelämätietous, viestintätaidot (luku ja kirjoitustaito, tietotekniikka),
käden taidot, musiikki, tukiopetusta peruskouluaineissa ja elämänhallinta.
Työvoimapoliittinen
koulutus
Työvoimapoliittisena
aikuiskoulutuksena
järjesti maahanmuuttajakoulutusta 7 prosenttia vapaan sivistystyön
oppilaitoksista. Työvoimapoliittiseen kotoutumiskoulutukseen osallistui
3 600 opiskelijaa, joista naisia oli 57 prosenttia ja miehiä 46
prosenttia. Koulutuksia oli 200 kappaletta ja opetustunteja koulutuksissa noin
85 000.
Muuhun
työvoimapoliittiseen koulutukseen
maahanmuuttajille osallistui 80 opiskelijaa. Koulutuksia oli 7 kappaletta ja
opetustunteja niissä 2 800.
Tilauskoulutus
Tilauskoulutuksena
maahanmuuttajakoulutusta järjesti 6 prosenttia vastaajista. Tilauskoulutuksena järjestettyyn
kotoutumiskoulutukseen osallistui noin 100 opiskelijaa. Muuhun tilauskoulutukseen maahanmuuttajille
osallistui noin 5 000 opiskelijaa, joista miehiä oli 85 prosenttia ja naisia 15
prosenttia. Koulutuksia oli 50 kappaletta ja niissä opetustunteja noin
5 000. Tilaajina olivat kunnat, yritykset, kansalaisjärjestöt. Mukana on
mm. vastaanottokeskuksissa järjestettyä koulutusta.
Ammatillinen
koulutus
Kansanopistot
järjestivät ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa koulutusta,
ammatillista koulutusta ja ammatillista lisäkoulutusta. Opiskelijoita tässä
koulutuksessa oli noin 150.
Yleissivistävä
koulutus
Vapaan
sivistystyön oppilaitoksissa järjestettiin yleissivistävänä koulutuksena
aikuisten perusopetusta, perusopetuksen valmistavaa opetusta (PEVA), aikuisten perusopetuksen
alkuvaiheen opetusta, maahanmuuttajien lukioon valmistavaa koulutusta (LUVA) ja
lukiokoulutusta. Maahanmuuttajaopiskelijoiden lukumäärä oli 700-800 henkilöä.
Alaikäisten
turvapaikanhakijoiden koulutus
16 kansanopistoa on sopinut
sisäasiainministeriön kanssa alaikäisten, yksin tulleiden turvapaikanhakijanuorten
(16-17-vuotiaita) tuetun asumisen ja koulutuksen ohjelmasta. Tämä ns.
NUTUKKA-ohjelma on kehitetty sisäasiainministeriön ja Suomen
Kansanopistoyhdistyksen yhteistyönä. Tässä koulutuksessa on nyt 327 turvapaikanhakijaa.
Loppuvuoden aikana määrä noussee lähes 500 nuoreen.
Kolmessa kansanopistossa
(Keski-Suomi, Lieksa ja Peräpohjola) toimii lisäksi vastaanottokeskus/ryhmäkoti,
joissa on yhteensä yli 400 turvapaikanhakijaa.
Koulutuksen haasteita ja ongelmia
Vapaan sivistystyön oppilaitokset
järjestävät mielellään maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden koulutusta. Se
soveltuu hyvin oppilaitosten perustehtävään ja arvomaailmaan. Monilla
oppilaitoksilla on pitkäaikainen kokemus maahanmuuttajien kouluttamisesta.
Oppilaitoksilla on päteviä opettajia ja valmiit fasiliteetit koulutuksen
toteuttamiseen.
Kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1396/2010) mukaan
kotoutumiskoulutus toteutetaan pääsääntöisesti työvoimakoulutuksena, joka rahoitetaan työ- ja
elinkeinohallinnon hallinnonalalta. Kotoutumiskoulutusta voidaan järjestää myös omaehtoisena
opiskeluna,jolloin koulutus rahoitetaan kyseisen koulutuksen valtionosuudella. Näin
tapahtuu maahanmuuttajien vapaan sivistystyön koulutus vapaan sivistystyön
oppilaitoksissa.
Ongelmana vapaan sivistystyönä
järjestetyssä koulutuksessa on sen rahoitus. Opetus- ja kulttuuriministeriön
asettama Vapaan sivistystyön rakenne- ja rahoitustyöryhmä kiinnitti asiaan huomiota
loppuraportissaan 11.12.2014.
"Työryhmä katsoo, että TE-toimiston tai kunnan viranomaisen
hyväksymän kotoutumissuunnitelman
mukaisen omaehtoisen koulutuksen rahoitus tulee ratkaista erikseen ja siihen
tulee kohdentaa lisärahoitusta.
Opetushallinnon
vapaan sivistystyön valtionosuusrahoituksella toteutettavalle omaehtoiselle
maahanmuuttajien kotoutumiskoulutukselle, silloin kun TE-toimiston tai kunnan
viranomainen on hyväksynyt sen osaksi kotoutumissuunnitelmaa, esitetään
täysimääräistä valtionosuutta. Tästä aiheutuvat lisäkustannukset olisivat
vuoden 2014 tasolla noin 5,1 miljoonaa euroa. Samalla ehdotetaan kyseiselle
koulutukselle omaa kustannusseurantaa."
Vapaa Sivistystyö ry toteaa, että maahanmuuttajien osalta 57 tai 65 prosentin valtionosuuden ja yksikköhinnan
erotuksen rahoittaminen on ongelmallista. Opiskelijamaksuja ei käytännössä voida periä kotoutumissuunnitelmaan hyväksytystä koulutuksesta.
Opintomaksujen osuutta voidaan jonkin verran korvata opintoseteleillä, mutta
opintoseteliavustukset eivät ole eikä niiden tule olla valtionosuusjärjestelmää
korvaavaa rahoitusta.
Edellä mainittu työryhmä laski, että täysimääräisestä valtionosuudesta
aiheutuva lisärahoituksen tarve oli kansanopistojen osalta vuonna 2014
toteutuneen koulutuksen tasossa arviolta 3,6 miljoonaa euroa, kun koulutuksen
kustannukset olivat kokonaisuudessaan arviolta 8 400 000 euroa.
Kansalaisopistojen lisärahoituksen tarve oli arviolta 1,4 miljoonaa euroa, kun
kokonaiskustannukset olivat noin 3,1 miljoonaa euroa. Kesäyliopistojen osalta
lisärahoituksen tarve on noin 55 000 euroa. Opintokeskusten ja liikunnan
koulutuskeskusten lisärahoituksen tarvetta työryhmä ei arvioinut.
Työryhmän työn julkistamisen jälkeen turvapaikanhakijoiden määrä on
selvästi kasvanut. Näin ollen edellä olevat summat tulisi ainakin
kaksinkertaistaa.
Esitykset
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että maahanmuuttajien
omaehtoinen kotoutumiskoulutus tulee rahoittaa erikseen siten, että
valtionosuus kattaa niiden kustannusten osuuden, joka muussa vapaan
sivistystyön koulutuksessa katetaan opiskelijamaksuilla ja muulla ylläpitäjän
rahoituksella. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus voitaisiin määritellä vapaan
sivistystyön oppilaitoksen ylläpitämisluvassa oppilaitoksen erityiseksi
koulutustehtäväksi. Tällä tavoin menetellen koulutusta voidaan järjestää suunnitelmallisesti
ja pitkäjänteisesti opiskelijan tarpeita palvellen. Tämä edellyttää lisärahoitusta
oppilaitoksille ja oman kustannuspohjan luomista maahanmuuttajien omaehtoiselle
kotoutumiskoulutukselle.
Vapaa Sivistystyö ry esittää, että
kotoutumiskoulutuksen määräraha siirretään hallitusneuvotteluissa sovitulla
tavalla opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnon alle.
Vapaa sivistystyö ry pitää lisäksi
tärkeänä, että maahanmuuttajille kohdennettavassa tiedotuksessa ja ohjauksessa
esitellään vapaan sivistystyön tarjoamia koulutuspalveluja mahdollisimman monipuolisesti
ja kattavasti, koska vapaa sivistystyö on erinomainen maahanmuuttajien
kotoutumis- ja muun koulutuksen järjestäjä.
Helsingissä 20. päivänä lokakuuta 2015
Vapaa Sivistystyö ry
Hallitus
psta
Aaro Harju
puheenjohtaja