Opetus-
ja kulttuuriministeriö
Ehdotuksen pohjana on
pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan otetut tavoitteet köyhyyden,
eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentämiseksi. Työryhmän mukaan hallitus on
ottanut itselleen kunnianhimoiset tavoitteet kunkin koulutusmuodon osalta.
Hallitusohjelman mukaan kaikilla asteilla koulutuksellista tasa-arvoa
edistetään mm. puolittamalla sukupuolen ja etnisen taustan vaikutus koulutuksen
osallistumiseen ja tutkinnon suorittamiseen vuoteen 2020 mennessä ja jopa
kokonaan pitkällä aikavälillä. Jotta tämä tavoite saavutetaan, vapaan
sivistystyön monipuolinen koulutustarjonta ja mahdollisuudet kannattaa hyödyntää
koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi.
Voimassa
olevan lain mukaan vapaan sivistystyön tarkoituksena on järjestää elinikäisen
oppimisen periaatteen pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista
kansalaisuutta tukevaa koulutusta. Tämän on mahdollistanut vapaan sivistystyön
oppilaitosten saama valtionosuus, jolla opinto- ja koulutusmaksut on voitu
pitää kohtuullisina ja mahdollistettu monille osallistuminen oppilaitosten
tarjoamaan koulutukseen.
Ehdotuksen mukaan
haasteena on tasapainottaa koulutuksen saatavuutta, koulutukseen pääsyä, oppimistuloksia
ja tutkinnon suorittamista siten, että nuoret olisivat toiselle asteelle ja
korkeakouluihin hakeutuessaan nykyistä tasa-arvoisemmassa asemassa. Vapaan
sivistystyön nuorisoasteen koulutuksessa tehdään juuri tällaista työtä ja
tasoitetaan siirtymistä koulutusasteelta toiselle tai ammattisivistävästä
koulutuksesta työelämään.
Näistä ja seuraavassa
esitetyistä muista syistä johtuen työryhmän ehdotus on hämmentävä, koska Suomen
koulutusjärjestelmään keskeisesti kuuluva vapaa sivistystyö on kuitattu
ehdotuksessa yhdellä virkkeellä aikuiskoulutuksen kohdassa. Sen mukaan "vapaan
sivistystyön tarjonnalla edistetään aktiivista kansalaisuutta ja kannustetaan
aikuisia sivistystavoitteiseen harrastamiseen". Vapaa sivistystyö on ollut
vuosikymmeniä ja voi olla jatkossakin merkittävä kansalaisten koulutuksellista
tasa-arvoa käytännössä edistävä toimija Suomessa. Perusteluina tälle ovat
edellä olevien lisäksi ainakin seuraavaa:
*
Noin miljoona suomalaista opiskelee vuosittain vapaan
sivistystyön oppilaitoksissa. Opiskelijat ovat kaikenikäisiä: nuoria, aikuisia
ja senioreita. Naisten osuus on korostunut, mutta oppilaitoksissa on tehty
systemaattisesti työtä mm. hankkeiden ja opintosetelikoulutuksen avulla poikien
ja miesten osuuden kasvattamiseksi.
*
Vapaana sivistystyönä järjestettävä koulutus on
avointa kaikille koulutustaustasta tai sosiaalisesta asemasta riippumatta.
Opintoihin osallistumiselle ei ole pohjakoulutusvaatimuksia.
*
Kansalaisilla on mahdollisuus saada vapaan
sivistystyön koulutusta lähellä kotiaan - oppilaitosverkosto kattaa koko maan
ja toiminta perustetaan yleensä alueellisille ja paikallisille tarpeille.
Joillakin alueilla vapaan sivistystyön oppilaitos on ainoa oppilaitos, joka
tarjoaa opintoja aikuisväestölle.
*
Valittavana on runsaasti sekä tieto- että
taitopainotteisia opintoja. Oppilaitosmuodoissa painotetaan yhteisöllisyyttä ja
kokemuksellisuutta. Avoin yliopisto-opetus voi toimia väylänä myös
korkea-asteen opintoihin.
*
Vapaan sivistystyön opintoihin osallistuminen
lisää opiskelumotivaatiota, parantaa oppimisvalmiuksia, kohottaa itsetuntoa ja
johtaa monesti opintoihin hakeutumiseen muille koulutuksen sektoreille.
*
Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on kyky
reagoida nopeasti muuttuviin koulutustarpeisiin. Oppilaitokset ovat olleet
innovatiivisia koulutustarjonnan, pedagogiikan ja mm. sähköisten oppimisympäristöjen
kehittämisessä.
*
Monilla oppilaitoksilla on pitkäaikainen ja
syvällinen kokemus erityisryhmien (mm. vammaiset ja peruskoulun lisäopetuksen
suorittajat) koulutuksesta.
*
Vapaan sivistystyön oppilaitokset tarjoavat
erityisosaamiseen perustuvia ammatillisia opintoja, joita muut oppilaitosmuodot
eivät voi tarjota.
Vapaan
sivistystyön yhteisjärjestö ry esittää työryhmän ehdotukseen seuraavia
konkreettisia lisäyksiä:
Kohtaan 3. Peruskoulun
päättäneiden sijoittuminen jatko-opintoihin, Jatko-opintoihin valmistava opetuksen
ja muun toiminnan kehittäminen
Tekstiosuuteen oma uusi
kappale:
Vapaan
sivistystyön piirissä erityisesti kansanopistojen opetus on toiminut vuosikymmeniä
merkittävänä valmistavana ja valmentavana koulutuksena jatko-opintoihin.
Opinnot ovat pääosin laaja-alaisia yleissivistäviä opintoja. Ne vähentävät
liiallista sektoroituneisuutta ja vain tietynlaisiin jatko-opintoihin
valmentautumista, mitä ehdotuksessa pidettiin ongelmallisena. Monimuotoiset
opinnot ovat parantaneet oppijoiden oppimisvalmiuksia, opiskelukypsyyttä sekä
antaneet tietotaitoa jatko-opintoja varten.
Toimenpide 7:ään toiseksi
virkkeeksi:
Kokonaisuus
koostuu erilaisista, sekä valtion, kuntien että yksityisten ylläpitäjien
oppilaitosmuodoista.
Kohtaan 6. Ammatillinen
koulutus
Toimenpide 16: en uusi
kappale:
Kehitetään
mahdollisuutta hyödyntää vapaan sivistystyön opinnoissa suoritettuja opintoja
osana ammatillista tutkintoa.
Kohtaan 8. Aikuiskoulutus
Uudeksi omaksi
alaotsikoksi Vapaa sivistystyö
Lisätekstiosuus:
Vapaa
sivistystyö tavoittaa vuosittain noin miljoona suomalaista. Koulutukseen
osallistuvat lapset, nuoret, aikuiset ja seniorit: yleis- ja ammattisivistävä
koulutus, avoin korkeakouluopetus, työelämäkoulutus, järjestö- ja
kansalaisyhteiskuntakoulutus sekä erilainen vapaatavoitteinen koulutus.
Koulutus tavoittaa kansalaiset elinikäisen oppimisen periaatteen hengessä
koulutustasosta ja sosioekonomisesta asemasta riippumatta maan kaikissa osissa.
Vapaan
sivistystyön oppilaitoksilla on järjestämislupia sellaisiin ammattisivistäviin
koulutuksiin, joita muut koulutusmuodot eivät tarjoa.
Pääministeri
Kataisen hallitus on asettanut vapaan sivistystyön oppilaitoksille erityistehtävän
koulutuksellisen tasa-arvon edistämisessä. Ohjelman mukaan "vapaan sivistystyön
edellytyksiä vastata muutoin koulutuksen ulkopuolelle jäävien kansalaisten
tarpeisiin erityisesti edistetään". Sama erityinen tehtävä on annettu voimassa
olevassa koulutuksen kehittämissuunnitelmassa.
Vapaan
sivistystyön opinnoille on enemmän kysyntää kuin oppilaitokset pystyvät
koulutusta tarjoamaan. Syynä on koulutustehtävään osoitettujen taloudellisten
resurssien niukkuus sekä opintososiaalisten etujen vähyys nuorisoasteen koulutuksen
ja aikuisopintotuen osalta. Opintosetelijärjestelmä on madaltanut
erityisryhmien koulutukseen hakeutumista, mutta korkeat opinto- ja
koulutusmaksut ovat silti monien kansalaisten kohdalla todellinen koulutukseen
hakeutumisen este ja koulutuksen tasa-arvoa heikentävä tekijä.
Lisätoimenpide: Vapaan
sivistystyön kehittäminen
Parannetaan
vapaan sivistystyön oppilaitosten valtionosuus- ja valtionavustusjärjestelmää
ja lisätään suoritteiden määrää, jotta oppilaitokset voivat vastata olemassa
olevaan koulutustarpeeseen ja -kysyntään.
Kehitetään
vapaan sivistystyön oppilaitoksissa opiskelevien nuorten ja aikuisten opintososiaalisia
etuja ja kehitetään mahdollisuutta hyödyntää vapaan sivistystyön opinnoissa
suoritettuja opintoja osana ammatillista koulutusta.
Varmistetaan
vapaan sivistystyön oppilaitoksille mahdollisuus osallistua nuorisotakuuseen
liittyvän koulutuksen toteuttamiseen pitkäjänteisesti koko maan alueella.
Kehitetään
vapaassa sivistystyössä hankitun osaamisen tunnustamista ja kehitetään siihen
liittyviä käytänteitä ja menetelmiä.
Kehitetään
etsivää toimintaa ja sen edellyttämää yhteistyötä eri koulutus-, viranomais- ja
muiden tahojen kanssa.
Alaotsikkoon Ammatillisen
aikuiskoulutuksen tutkintorakenne
Toimenpide 27:ään
viimeiseksi virkkeeksi:
Kehitetään
vapaan sivistystyön tarjoaman koulutuksen hyödynnettävyyttä kaikkien koulutusasteiden
ammatillisten tutkintojen kehittämisessä.
Alaotsikkoon Avoin
korkeakoulu
Lisätekstiosuus:
Vapaan
sivistystyön oppilaitosten toiminta osana avoimen korkeakouluopetuksen
järjestelmää on tasa-arvoisen ja avoimen koulutusjärjestelmän kannalta tärkeää.
Alueellista, sosiaalista ja koulutuksellista tasa-arvoa kehitetään ja
ylläpidetään harvaan asutussa Suomessa viemällä avoimen korkeakouluopetuksen
opintojärjestelmä ja sitä tukevat tiedotus- ja opintoneuvontapalvelut
paikkakunnille, joissa yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla ei ole omia
toimipaikkoja. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen aluetoiminnan vähetessä
vapaan sivistystyön oppilaitosten merkitys on korostunut.
Helsingissä 10. päivänä
tammikuuta 2013
Vapaan sivistystyön
yhteisjärjestö ry
Aaro Harju
puheenjohtaja