Ihmisoikeuskasvatuksen
määritelmä
"Ihmisoikeuskasvatus
tarkoittaa ihmisarvoa kunnioittavan elämäntavan opettamista ja oppimista. Se on
oppia ihmisoikeuksista sekä ihmisoikeuksiin kasvattamista ja kasvamista." (http://www. ihmisoikeudet. net/index. php?page=ihmisoikeuskasvatus)
Ihmisoikeuskasvatuksella tarkoitetaan
erilaisin pedagogisin keinoin (kurssit, tapahtumat, opintokerhot jne.)
toteutettavaa opetusta, jossa käsitellään suoraan ihmisoikeuksia.
Ihmisoikeuskasvatusta voidaan toteuttaa joko omana kokonaisuutenaan tai osana globaali-,
kansalais-, rauhan-, ympäristö-, tasa-arvo- tai syrjimättömyyskasvatusta.
Keskeistä on, että opetus käsittelee nimenomaisesti ihmisoikeusnormeja ja
-mekanismeja (mm. ihmisoikeussopimukset ja näiden valvonta) sekä näihin
liittyviä arvoja (mm. yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys). Esimerkiksi
vammaisten tai alkuperäiskansojen oikeuksia käsittelevää opetusta voidaan pitää
ihmisoikeuskasvatuksena silloin, kun aihetta tarkastellaan ihmisoikeuslähtöisesti.
Ihmisoikeuskasvatuksen tavoitteena on
lisätä tietoisuutta ihmisoikeuksista ja edistää ihmisoikeuksien toteutumista.
Sillä on siis laajempi yhteiskunnallinen päämäärä: ihmisoikeuskasvatuksen
avulla pyritään vahvistamaan ihmisoikeuksien toteutumista tukevia asenteita
sekä lisäämään aktiivista toimintaa ihmisoikeuksien ja syrjimättömyyden
edistämiseksi. Toisin ilmaistuna
ihmisoikeuskasvatus voidaan nähdä porttina ihmisoikeuksien ymmärtämiseen,
kunnioittamiseen ja edistämiseen.
Yhdenvertaisuus
ja syrjimättömyys
Ihmisoikeuskasvatus on
kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa huomioidaan
myös ihmisoikeuksia kunnioittavat toimintamallit sekä ihmisoikeuksien
toteutuminen opetuksessa. Nämä ankkuroituvat ihmisoikeuksien
perusperiaatteisiin, yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen.
Yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä voidaan edistää
oppilaitoksissa myös parantamalla saavutettavuutta.
Saavutettavuutta voidaan lisätä poistamalla osallistumisen esteitä, jotka
liittyvät aisteihin, tiedotukseen, ymmärtämisen vaikeuteen, asenteisiin,
fyysisiin tai taloudellisiin tekijöihin sekä päätöksentekoon.
Ihmisoikeudet ja/tai yhdenvertaisuuden, syrjimättömyyden ja
saavutettavuuden periaatteet voidaan kirjata oppilaitoksen toimintaa ohjaaviin
asiakirjoihin ja näiden edistämistä voidaan tukea erilaisin konkreettisin
toimenpitein tai käytäntein. Yhtenä esimerkkinä tästä on esteettömyysasioiden
huomioiminen oppilaitoksen asiakirjoissa ja/tai toiminnassa.
Lisätietoa
ihmisoikeuskasvatuksesta ja ihmisoikeuksista
Ihmisoikeuskasvatuksen määritelmiin voi perehtyä tarkemmin Amnestyn
Suomen osaston, Ihmisoikeusliiton, Suomen YK-liiton ja Suomen
Oneworld-portaaliyhdistyksen ylläpitämällä Ihmisoikeudet.net
-sivustolla. Sivustolta löytyy runsaasti myös muuta tietoa ja linkkejä
ihmisoikeuksiin liittyen.
Muita tietolähteitä
Valtioneuvoston selonteko Suomen ihmisoikeuspolitiikasta (2009)
Valtioneuvoston Perus- ja
ihmisoikeustoimintaohjelma
Irlannin kansallinen ihmisoikeuskasvatusselvitys (´Human Rights Education in Ireland´,
2011)